Pamiętacie z jakim rozbawieniem oglądaliście Toma Hanksa czytającego list z którego wynikało, że nie musi już martwić się o pieniądze bo zainwestował w firmę sadowniczą ? Tak, product placement może być smaczny.. w odróżnieniu od kolejnych scen otwieranych laptokow z walącym po oczach logiem nadgryzionego jabłka. Bardziej podświadome ? Nie sądzę, na pewno bardziej agresywne i znacznie mniej kreatywne. Produkt reklamowy swoich czasów.
To czy Apple utrzyma dominującą pozycję, czy jest wydmuszką która obecnie jest u szczytu rynkowej sławy dopiero się okaże. Historia zna jednak przypadki firm które miały równie wysoką (i wyższą) wycenę. Kilka dni temu (29 lutego) AAPL po raz pierwszy i jako jedyny w tej chwili osiągnął 500 mld USD rynkowej kapitalizacji. Tym samym dołączył do elitarnego klubu, teraz już sześciu: General Electric (GE), Exxon Mobil (XOM), Microsoft (MSFT), Intel (INTC) i Cisco (CSCO). Na obrazku poniżej zachowanie cen w 250 dni po osiągnięciu po raz pierwszy tak wysokiej kapitalizacji.
dane: stooq |
Zwróćcie uwagę, że dwie firmy GE i MSFT w rok później urosły jeszcze o 20% osiągając kapitalizację przeszło 600 mld USD. Dla dwóch innych był to natomiast szczyt szczytów INTC i CSCO nigdy nie były już notowane wyżej. Na dwoje babka wróżyła. ;)
dane: stooq |
Na kolejnych obrazkach widzicie zachowanie indeksu S&P w 22 dni i 22 tygodnie po osiągnięciu przez te firmy tak wysokiej kapitalizacji. Oczywiście MSFT, INTC i CSCO są notowane na NASDAQ, pozostałe na NYSE, chodziło mi raczej o uchwycenie momentum rynkowego a nie konkretnego wpływu spółki na zachowanie indeksu.
dane: stooq |
Jak widzicie krótko- i średnioterminowo tak wysoka wycena towarzyszyła szczytom na indeksie, a jeśli dodatkowo napiszę że miało to miejsce latach 1999-2000 a raz w roku 2007 r to wypadałoby już tylko poczekać na IPO FB i spuścić trochę powietrza.. bo jak wiadomo nieszczęścia chodzą parami ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz