26 września 2013

86 Week Cycle


Tak, tak zgadza się ! Nie będę ukrywał, że miał być Kitchin.. a tu coś takiego ! Zanim jednak pójdziemy dalej poproszę was o przypomnienie sobie wpisu dotyczącego cyklu 40 tygodniowego (w  sposób tam przedstawiony szukałem cykli). Jak również najnowszych rozważań W.B. odnośnie cykliczności dolara. Cykl 86 tygodniowy wpisuje się bowiem (w dłuższym terminie) we wnioski płynące z lektury wpisu W.B, stanowiąc jednocześnie ich krótkoterminową aberrację ;)
dane: stooq


Ponieważ od któregoś momentu musiałem zacząć, za początek przyjąłem pierwszy pełny rok notowań W20. Na pierwszym obrazku widzicie 11 pełnych cykli 86 tygodniowych na parze USD/PLN. 11 przebiegów to niewiele, ale przecież historia notowań złotówki nie jest długa. Na górze skumulowana część bycza i niedźwiedzia (odpowiednio 149% i 89%), na dole średnia i przede wszystkim % pozytywnych (82%, 9 na 11 pozytywnych). 

Oczywiście przemieliłem dane w poszukiwaniu rożnych cykli od 20 dniowego do 60 miesięcznego, odrobinę gorsze wskazania dał cykl 82 i 84 tygodniowy. Wybrałem, który wybrałem tu nie ma demokracji. 



Na obrazku poniżej przeciętny cykl 86 tygodniowy (uśrednienie), jego część bycza (od -43 do 0) i niedźwiedzia (od 0 do 43). Wizualizacja o tyleż piękna co.. no właśnie. Od 22 marca 2013 jesteśmy w byczej fazie cyklu, która powinna prowadzić do osłabienia złotówki a tymczasem złotówka umocniła się o blisko 3% !
dane: stooq
W tym momencie z reguły rzucam ręcznik na glebę, ileż to wyliczeń i wpisów ugrzęzło na tym etapie i co oczywiste nigdy nie ujrzało światła dziennego ! Tym razem postanowiłem zejść jeszcze na interwał dzienny i przeanalizować wszystkie bycze fazy cyklu. No i proszę, niespodzianka. Jedna z nich miała zbliżony z obecnym przebieg. Okres maj 1998 – marzec 1999 i korelacja 50% (niżej).  
dane: stooq
Na koniec sprawdziłem jeszcze podobieństwo okresu marzec 2013 – wrzesień 2013* z wcześniejszymi notowaniami USD/PLN. Ostatnie 7 miesięcy najbardziej przypomina wrzesień 2011 – marzec 2012, korelacja 65%. 
dane: stooq
Obie analogie sugerują możliwość średnioterminowego dość silnego osłabienia złotówki (w perspektywie 3 miesięcy). To jest właśnie owa aberracja z wnioskami W.B, który jeśli dobrze rozumiem wykresy sugeruje coś odwrotnego. W dłuższej perspektywie (za 17 tygodni) wpadamy w niedźwiedzią część cyklu 86 tygodniowego, co powinno skutkować umocnieniem złotówki (osłabieniem dolara) do jesieni 2014 r.

Ponieważ nie jestem maklerem, doradca ani pracownikiem instytucji zajmującej się sporządzaniem analiz czy sprzedażą instrumentów finansowych, pozwoliłem sobie dołączyć na dole strony disclaimer wyłączający moją odpowiedzialność. ;)

*okres o 16 dni handlowych dłuższy od ostatniej byczej fazy cyklu 



4 komentarze: