15 lipca 2012

burzliwe wakacje ?

Jedna z najpoczytniejszych polskich gazet giełdowych ogłosiła, że czekają nas burzliwe wakacje. Oczywiście nie na pierwszej stronie i nie grubą czcionką. Próbowała ukryć przede mną ten fakt w tekście jednego ze swych komentatorów ! Niby nic odkrywczego – powiecie, wystarczy spojrzeć przez okno. Niby macie racje – odpowiem, ale po co patrzeć za okno jeśli mamy indeks strachu ;)

Z reguły nie polemizuje z wymysłami znalezionymi w sieci, nie leży to w mojej naturze i nie ma najmniejszego sensu. Czasem jednak są one na tyle ciekawe, że „zmuszony” jestem porzucić weekendowe lenistwo. A co to było tym razem ?

- Na tygodniowym wykresie wskaźnika (VIX, dopisałem ja) kształtuje się formacja objęcia hossy, która zapowiada, że wakacje na Wall Street przyniosą wyraźny wzrost zmienności.

Na pozór piękne. VIX który w powszechnej opinii ma silnie ujemną korelację z giełdami akcji i objęcie hossy, jedna z najprostszych formacji świecowych (sugerująca wzrost analizowanego waloru).. tylko czy z dwóch oczywistych oczywistości może coś wynikać ? ano właśnie nie może..

dane: yahoo, stooq

Pierwszy obrazek pokazuje jak Bullish Engulfing Pattern wpływał na zachowanie VIXa i S&P w latach 1990-2012*. Wygląda to mniej więcej tak jakby przez 4 tygodnie nic się nie działo (w zasadzie to oba indeksy zachowują się odwrotnie od tego jak powinny), a dopiero po tym okresie następuje nagła reorientacja i dostrzeżenie formacji. Ale przecież nie o tym pisała gazeta, chodziło o zmienność..

Kolejny obrazek wymaga przynajmniej pobieżnego wyjaśnienia. Ponieważ w tekście (w jego darmowej części) nie było nic o metodologii, użyłem najzwyklejszego Average True Range (ATR). Porównałem ATR(1-11 okresów) po wystąpieniu formacji do średniego rocznego ATR(1-11 okresów) przed wystąpieniem formacji. Na przykładzie będzie to łatwiej zrozumieć..

dane: yahoo, stooq, bossa




















Na wykresie S&P zaznaczyłem strzałką 4 tydzień po wystąpieniu formacji. Odpowiada mu wielkość ok. 14% co oznacza, że ATR (4 tygodnie) po wystąpieniu formacji był o 14% większy od przeciętnego 4 tygodniowego ATR na rok przed wystąpieniem formacji. Przy takich założenia widzicie, że pojawienie się formacji powodowało wzrost zmienności SP o 17 do 10% i SPADEK zmienności W20 o 20 do 4%.


Najciekawszy jest jednak sam tygodniowy wykres VIX, na żółto zaznaczona "formacja objęcia hossy"..

mamy więc do czynienia z czymś co nie ma miejsca na podstawie czegoś co się nie zdarzyło ;)



*nie zastosowałem żadnego filtra przy wyszukiwaniu formacji objęcia hossy 



2 komentarze:

  1. Nie bardzo zrozumiałam jak się ma indeks VIX do WIG20 (drugi wykres)...?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wystąpienie formacji objęcia hossy na VIXie, powodowało w latach 1994-2012 spadek zmienności W20 przy podanych założeniach. Oczywiście trudno uzasadnić bezpośrednią strategie otwierania pozycji na GPW z racji zachowania indeksu strachu.. ale skoro "czekają nas burzliwe wakacje", a ja żyje w Polsce to chciałem to sprawdzić ;)

    OdpowiedzUsuń