21 listopada 2012

McClellan Oscillator

Bardzo często badanie wzajemnej zależności ceny, wskaźnika zamiast upragnionego sukcesu przynosi porażkę. W odróżnieniu od większości blogasków, gdzie znajdziecie śliczne kreski, setapy i genialne rady*, chciałem podzielić się z wami taką właśnie analityczną porażką. A może po prostu zbyt wiele sobie obiecywałem ?

McClellan Oscillator (MC) jest jednym ze wskaźników szerokiego rynku i ma pomóc w dostrzeżeniu zmian zachodzących w strukturze panującego trendu. Ponieważ od przepisywania sieci gorsze jest tylko udawanie, że robi się to z pamięci proponuje poczytać o MC, na przykład tu i o tutaj. Najwłaściwsze (i najtrudniejsze do zakodowania) będzie szukanie dywergencji na wskaźniku**. Logicznym uzasadnieniem tego jest przeświadczenie że trend w swej ostatniej fazie robiony jest coraz mniejszą ilością spółek, ale nie o tym chciałem..

W zeszłym tygodniu trafiłem na wpis pewnego hokeisty..

Spodobał mi się pomysł użycia kanału i szukania przy jego pomocy krótkoterminowego dna. Oczywiście zachowałem wszystkie warunki, które zaproponował Leaf_West. Napisałem dopasowany oscylator McClellana (ratio adjusted), zrezygnowałem z kanonicznej wersji kanału Keltnera (na rzecz pani Raschke, taka wersja jest na stockcharts), a w końcu dzięki uprzejmości W.B. (ukłony) porównałem dane Reutera i Bloomberga z dostępnymi w sieci. Możecie mi wierzyć bądź nie, ale odtworzyłem wartości ze stockcharts do drugiego miejsca po przecinku ;]

Na pierwszym czarcie 22 dni po tym jak McClellan zamyka się po raz pierwszy poza Keltnerem (EMA+/- 2ATR). Na czerwono zamknięcie powyżej górnej wstęgi (wykupienie) po nim oczekuję spadków, na zielono zamknięcie poniżej dolnej wstęgi (wyprzedanie) po nich Leaf_West oczekuje wzrostów..

dane: Unicorn Research Corporation, stooq

Teoretycznie w obu przedziałach czasowych Kanadyjczyk ma rację, zwróćcie jednak uwagę, że porównywalne wyniki można uzyskać „kupując” wykupienie ! Kanał działa jednokierunkowo ;)

Na drugim obrazku porównałem Keltnera (szary), trochę mu pomagając (EMA+/- 3ATR) z poziomami +/- 70 i 6-ścio miesięcznymi ekstremami, badanie za lata 1990-2012. No i proszę z trzech sposobów opisania wykupienia / wyprzedania najgorzej prezentuje się Keltner ! (na usprawiedliwienie, jest na nim 2-3 razy więcej zdarzeń)

dane: Unicorn Research Corporation, stooq

dane: stooq, bossa

Oczywiście pokusiłem się o zbudowanie McClellana (MC) na GPW i zastosowałem dokładnie te same warunki jak na drugim obrazku. No i wyszła cała specyfika warszawskiej giełdy, najlepszym pomysłem okazało się kupowanie 6 miesięcznych maksimów na MC (pomarańczowa) a najgorszą branie dolnej wstęgi Keltnera (MC<KeltCh-), którą to polecał Leaf_West na NYSE.



*co ciekawe wpisy te są z reguły obarczone disclaimerem, który sam w sobie poddaje w wątpliwość prawdy w nich zawarte (i urąga zdrowemu rozsądkowi czytelnika),
**oczywiście można zakodować dywergencje, np. przy pomocy odchylenia standardowego czy regresji liniowej.







9 komentarzy:

  1. Pewnie to znasz:
    http://www.mcoscillator.com/learning_center/weekly_chart/summation_indexs_magic_tricks/

    OdpowiedzUsuń
  2. Czesc, a wiesz ze nie widzialem (mam zakodowana wersje tradycyjna)
    jest na stockcharts (symbol NYSI, NASI), masz na to jakis pomysl ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć, czy to ostatni post na byku? Więcej nie będzie??? Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
  4. Doskonały wpis oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
  5. ciekawy wpis! postaram się wchodzić tutaj częściej

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten wpis dał mi do myślenia

    OdpowiedzUsuń
  7. Artykuł bardzo dobry ! zresztą jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń