18 stycznia 2012

ZEW Indicator

Po amerykańskich konsumentach nadszedł czas na specjalistów finansowych z Niemiec. Czy nagły powrót optymizmu również w tym wypadku będzie dobrym sygnałem dla rynków akcyjnych ? A może jest to tylko immanentna cecha społeczeństwa amerykańskiego ? Na szczęście wczorajszy odczyt indeksu ZEW stwarza możliwość małego „riserdżu” ;)

Nie będę rozpisywał się o budowie ZEW, osoby zainteresowane mogą kliknąć. Dodam, że korelacja tego wskaźnika z indeksami W20 i DAX wynosi -0.34 (od kwietnia 94 r). Spróbujmy zatem.

Porównywalny do wczorajszego wzrost optymizmu miał miejsce tylko raz - w marcu 1999 r. (ZEW wzrasta od pół rocznego minimum o 30 pkt w ciągu 2 miesięcy)*. W celu zwiększenia ilości zdarzeń mogłem zmniejszyć wzrost wskaźnika, albo wydłużyć okres w jakim ten wzrost miał miejsce. Zbadałem obie możliwości i postanowiłem skupić się na razie na pierwszej z nich (bardziej pesymistycznej). Natomiast jeśli za miesiąc wskaźnik ZEW nie spadnie poniżej poziomu -25.2 będzie to pozytywny sygnał (na wykresach pokazany linią przerywaną).

dane: stooq, zentrum für europäische wirtschaftsforschung
Warunki badania:

- ZEW po ustanowieniu pół rocznego minimum w ciągu 2 miesięcy wzrasta o 20 pkt (DAX - 7 obserwacji, W20 - 6 obserwacji),

alternatywa: ZEW po ustanowieniu pół rocznego minimum w ciągu 3 miesięcy wzrasta o 30 pkt (DAX - 5 obs, W20 - 4 obs).


dane: bossa, zentrum für europäische wirtschaftsforschung

A tak prezentują się DAX i W20 w dwanaście miesięcy po zdarzeniach (liczone narastająco)**Niestety dużym mankamentem powyższych obrazków jest niewielka ilość obserwacji.


* oczywiście mogłem badać inne rzeczy, na przykład jednorazowy wzrost o 30 pkt, czy przebicie jakiegoś poziomu, jednak wybór w tym wypadku należy do piszącego ;)
** nie przerabiałem danych na dzienne, wszystkie wyliczenia rozpoczynają się wraz z końcem miesiąca w którym wystąpiło zdarzenie.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz